zondag 26 februari 2017

Griezelig racemonster, mijn tweede les Beeldende Vorming

De opdracht was om in tweetallen een griezelig ‘racemonster’ te maken op basis van een voertuig van maximaal 20 centimeter. Voor de opdracht golden een aantal criteria zoals het werken met de oorspronkelijke eigenschappen van de materialen en zodanig dat de vorm van de materialen niet meer herkenbaar was. We hadden zelf klein kosteloos materiaal meegenomen. In de klas zelf was ook nog veel materiaal en waren allerlei instrumenten aanwezig.
Voor deze opdracht hebben we de procesfasen van het driefasen model doorlopen. In de receptie- of oriëntatiefase werd de opdracht verteld, de criteria genoemd en werd instructie gegeven over de te gebruiken materialen en instrumenten. In de productie- of uitvoeringsfase zijn we op basis van de opdracht, de gegeven tijd en alle instructies een racemonster gaan maken. In deze fase kregen we van de docent begeleiding, feedback en zijn we op deze manier wat bijgestuurd. In de fase van reflectie of nabeschouwing zijn we met de hele klas naar de producten gaan kijken op basis van de oorspronkelijke opdracht en de criteria. Aan de hand van een beoordelingsmatrix zijn we op een later moment ons eigen product gaan beoordelen.

In het beeldend onderwijs leren kinderen visualiseren door verschillende werkprocessen te volgen.
Wij hebben voor deze opdracht gewerkt volgens het werkproces experimenteren/improviseren.
Wij kregen als kader alleen mee om een griezelig ‘racemonster’ te maken. De gehanteerde criteria ‘dwongen’ ons om te experimenteren en te improviseren. We moesten het doen met de beschikbare materialen die qua vorm ook nog eens onherkenbaar gemaakt moesten worden. Wat betreft assemblagetechnieken mochten we de gebruikelijke technieken van lijm, plakband en nietmachine niet gebruiken.
De belangrijkste beoordelingscriteria waren dat het ‘monster’ snel moest zijn en er griezelig moest uitzien. Om dit te bereiken hebben we veel moeten ‘omdenken’. Niet denken in bestaande structuren waar we aan dachten bij snelheid en griezeligheid. We zijn heel goed gaan kijken naar vormen en de materialen. ‘Welk materiaal ziet er griezelig uit?’ en ‘Welke vorm ziet er snel uit?’ Om ‘snelheid’ en ‘griezeligheid’ uit te drukken zijn we terecht gekomen bij materialen als karton, ijzer(draad), gebruikte lucifers en plastic en bij langgerekte en driehoek vormen. Vervolgens kwamen we op basis van ‘less is more’ bij ons uiteindelijke ontwerp uit. 





Deze opdracht heeft mij stevig uit mijn comfortzone gehaald. 'Dan heb je in 49 jaar tijd toch heel veel structuren en beelden in je hoofd zitten waar je niet zomaar van los komt.' Tegelijk maakt mij dat extra trots op het resultaat van ons griezelige ‘racemonster’.


Om het resultaat nog wat te versterken hebben we van op basis van 6 door ons gemaakte foto’s dit griezelig snelle filmpje gemaakt. 'Zorg dat je speakers aanstaan!'

Aan de hand van een beoordelingsmatrix zijn we op een later moment ons eigen product gaan beoordelen. Het voertuig is een geheel geworden. Ook als je het oppakt is het een stabiel product. Het ziet er snel en griezelig uit door de gebruikte materialen en gehanteerde vormen. Zo geven metaal, karton en afgebrande lucifers een griezelig uiterlijk. Een smalle lange vorm geaccentueerd door elementen als lucifers en ijsstokjes die in de lengterichting zijn aangebracht laten snelheid zien. Het schuin geknipte plastic bevestigt dit nog eens. Qua assemblagetechnieken hebben we de techniek rijgen gebruikt om het metaaldraad door het karton te doen, het lijmpistool om de lucifers aan het voertuig te bevestigen en elastiek om het plastic aan het frame te koppelen. Het geheel is redelijk flexibel wat de indruk geeft dat het bij snelheid vervormt.



Op mijn facebookpagina https://www.facebook.com/meesterArjanHoogenveen/ plaats ik regelmatig posts met enkele zinnen en/of een foto en een verwijzing naar dit blog. Op mijn YouTubekanaal https://www.youtube.com/channel/UCS6ZHqtkK-qB47kXcOcdB7w plaats ik filmpjes van mijn opdrachten en andere onderwijsfilmpjes. Voor het gehele verslag inclusief theorie, beelden en reflectie gebruik ik dit blog. Op deze manier komen al mijn producties van de lessen Beeldende Vorming de komende weken bij je langs. Zo neem ik je weer een extra stapje mee op mijn weg naar meester zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten