Mijn laatste
opdracht voor deze stageperiode is een hele rijke rekenles maken met Moderne
Media en dan specifiek het onderwijssoftwarepakket ProWise.
In het
basisonderwijs heb je de methodelessen. Dit zijn lessen die staan in een
methode die je koopt bij een onderwijsuitgeverij. Dit zijn lessen waarbij alles
uit de kast wordt getrokken: Plaatjes, filmpjes met beroemde acteurs,
actualiteit en allemaal tips voor jou als leerkracht om dat thema, dat
onderwerp op een zo pedagogisch en didactisch verantwoord mogelijke manier te
onderwijzen.
Een rijke
(methode)les is in vakjargon een methodeles waar je je eigen persoonlijke
kleur aan geeft. Een specifieke vorm van samenwerken voor de kinderen, de
allerlaatste actualiteit die je toevoegt of de meester verkleed als Romeinse
keizer.
Een hele
rijke les is, je raadt het al, een les die je helemaal zelf verzint. En dan nu
ook nog dus verplicht alleen met gebruik van het softwareprogramma ProWise.
Als
eigenwijze aankomende leerkracht matcht dit niet. Helemaal zelf verzinnen maar
wel binnen het kader van een softwarepakket. Hoe ga ik hiermee om? Overigens
blijkt, nu ook uit mijn ervaring, dat leerkrachten ook in het echt vreselijk
eigenwijs zijn en blijven. Maar dit geheel terzijde.
Mijn
volgende uitdaging is hoe zo’n rijke rekenles in ProWise te maken. Deze
creativiteit werd in mijn loopbaan tot nu toe niet gevraagd. En alhoewel ik
absoluut geen digibeet ben merk ik wel dat ik met mijn 49 jaar qua ICT niet
meer helemaal gelijkloop met de generatie die nu begin 20 is, zoals veel van
mijn klasgenoten. In ieder geval merk ik dat ik qua snelheid van nieuwe
ontwikkelingen oppakken iets harder moet lopen om deze bij te blijven houden.
Tegelijk is
dit wat ik wil als leerkracht: Lessen geven waar ik achter sta, waar ik het
maximale van de kinderen vraag, die leuk en aantrekkelijk zijn voor die
kinderen en daar hoort bij de huidige 10/11-jarigen natuurlijk ICT bij.
Een
weekendje weg in het Sallands heuvellandschap, bij de Holtense berg van 55
meter doet dan wonderen. Gezonde buitenlucht van -3 als maximumtemperatuur, de
wandeling met de gele pijlen waar we door de gladheid allebei een keer op onze
snufferd (ja, het is een basisschoolblog) zijn gegaan en horecaprijzen waar we
het in de Randstad nog geen eens voor in de supermarkt kunnen kopen.
In die
setting dus ben ik aan de slag gegaan met dennenappels verzamelen en hier met
mijn telefoon een filmpje mee maken. Het wordt een rekenles over breuken en
procenten. “Ik heb hier 10 dennenappels en dat is 100%. Nu haal ik 1 2 3 4 5
dennenappels weg en heb ik nog 5 dennenappels. In een breuk is dit 5 gedeeld
door 10 oftewel 50%”.
Het filmpje
moet nu geïmporteerd worden in ProWise maar ProWise kan veel maar duidelijk
niet alles. Filmpjes zijn alleen te importeren vanuit YouTube dus even een
YouTube kanaal aangemaakt. Zoek op mij en je vindt dit geweldige filmpje met
dennenappels!
10/11-jarigen
hebben een grote Competitiedrang. Een quiz met scores in Kahoot werkt
natuurlijk altijd. Dus een vraag over kopen met korting van die nieuwe sneakers
(aansluiten bij de belevingswereld van 10/11-jarigen!!) en nog een aantal andere
vragen. En jawel, je kan in ProWise een afbeelding plaatsen met een hyperlink
naar een website, kahoot.it, dus.
In ProWise
zelf nog wat taartvormen en sommetjes over breuken en procenten.
En een les
is natuurlijk pas een les als er sprake is dat de kinderen ook zelf iets kunnen
doen en dan niet alleen zelf de sommen maken.
Ik geef ze
daarom per groepje een QR-code die een som aangeeft. Deze som moeten ze gaan
uitbeelden en een filmpje van maken.
Ik vond het heel erg spannend om te bedenken, toch wel voor de
nodige stress gezorgd. Maar nu heb ik wel de vaardigheid om snel een filmpje te
maken en heb ik ook mijn eigen YouTube kanaal! Ik kan nu bovendien snel een
quiz in elkaar zetten en ik kan QR-codes maken. Ik ben best wel tevreden!
Dinsdag mag
ik de les geven in mijn stageklas en volgende week donderdag in mijn PABO-klas.
Ik ben erg benieuwd wat de kinderen en mijn mentor ervan zullen vinden en wat
mijn medestudenten en mijn docent ervan zullen vinden!!
Ik houd
jullie op de hoogte en houd behalve deze Facebookpagina ook nu mijn
YouTubekanaal bij!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten