zaterdag 4 februari 2017

Mijn YouTube kanaal en rekenen met dennenappels


Mijn laatste opdracht voor deze stageperiode is een hele rijke rekenles maken met Moderne Media en dan specifiek het onderwijssoftwarepakket ProWise.  
In het basisonderwijs heb je de methodelessen. Dit zijn lessen die staan in een methode die je koopt bij een onderwijsuitgeverij. Dit zijn lessen waarbij alles uit de kast wordt getrokken: Plaatjes, filmpjes met beroemde acteurs, actualiteit en allemaal tips voor jou als leerkracht om dat thema, dat onderwerp op een zo pedagogisch en didactisch verantwoord mogelijke manier te onderwijzen.
Een rijke (methode)les is in vakjargon een methodeles waar je je eigen persoonlijke kleur aan geeft. Een specifieke vorm van samenwerken voor de kinderen, de allerlaatste actualiteit die je toevoegt of de meester verkleed als Romeinse keizer.
Een hele rijke les is, je raadt het al, een les die je helemaal zelf verzint. En dan nu ook nog dus verplicht alleen met gebruik van het softwareprogramma ProWise.

Als eigenwijze aankomende leerkracht matcht dit niet. Helemaal zelf verzinnen maar wel binnen het kader van een softwarepakket. Hoe ga ik hiermee om? Overigens blijkt, nu ook uit mijn ervaring, dat leerkrachten ook in het echt vreselijk eigenwijs zijn en blijven. Maar dit geheel terzijde.

Mijn volgende uitdaging is hoe zo’n rijke rekenles in ProWise te maken. Deze creativiteit werd in mijn loopbaan tot nu toe niet gevraagd. En alhoewel ik absoluut geen digibeet ben merk ik wel dat ik met mijn 49 jaar qua ICT niet meer helemaal gelijkloop met de generatie die nu begin 20 is, zoals veel van mijn klasgenoten. In ieder geval merk ik dat ik qua snelheid van nieuwe ontwikkelingen oppakken iets harder moet lopen om deze bij te blijven houden.
Tegelijk is dit wat ik wil als leerkracht: Lessen geven waar ik achter sta, waar ik het maximale van de kinderen vraag, die leuk en aantrekkelijk zijn voor die kinderen en daar hoort bij de huidige 10/11-jarigen natuurlijk ICT bij.
Een weekendje weg in het Sallands heuvellandschap, bij de Holtense berg van 55 meter doet dan wonderen. Gezonde buitenlucht van -3 als maximumtemperatuur, de wandeling met de gele pijlen waar we door de gladheid allebei een keer op onze snufferd (ja, het is een basisschoolblog) zijn gegaan en horecaprijzen waar we het in de Randstad nog geen eens voor in de supermarkt kunnen kopen.

In die setting dus ben ik aan de slag gegaan met dennenappels verzamelen en hier met mijn telefoon een filmpje mee maken. Het wordt een rekenles over breuken en procenten. “Ik heb hier 10 dennenappels en dat is 100%. Nu haal ik 1 2 3 4 5 dennenappels weg en heb ik nog 5 dennenappels. In een breuk is dit 5 gedeeld door 10 oftewel 50%”.

Het filmpje moet nu geïmporteerd worden in ProWise maar ProWise kan veel maar duidelijk niet alles. Filmpjes zijn alleen te importeren vanuit YouTube dus even een YouTube kanaal aangemaakt. Zoek op mij en je vindt dit geweldige filmpje met dennenappels!

10/11-jarigen hebben een grote Competitiedrang. Een quiz met scores in Kahoot werkt natuurlijk altijd. Dus een vraag over kopen met korting van die nieuwe sneakers (aansluiten bij de belevingswereld van 10/11-jarigen!!) en nog een aantal andere vragen. En jawel, je kan in ProWise een afbeelding plaatsen met een hyperlink naar een website, kahoot.it, dus.


De indeling van groepjes is ook altijd een dingetje voor 10/11-jarigen. Trouwens ook voor volwassenen maar daar heb ik het nu niet over. Voor de groepjes heb ik QR-codes zo geprogrammeerd dat de indeling passend is bij de oefening en de samenwerkingsvaardigheden van mijn klas. En jawel QR-codes kan je opslaan als plaatje en daarmee weer te importeren in ProWise.
In ProWise zelf nog wat taartvormen en sommetjes over breuken en procenten.
En een les is natuurlijk pas een les als er sprake is dat de kinderen ook zelf iets kunnen doen en dan niet alleen zelf de sommen maken.
Ik geef ze daarom per groepje een QR-code die een som aangeeft. Deze som moeten ze gaan uitbeelden en een filmpje van maken. 
Ik vond het heel erg spannend om te bedenken, toch wel voor de nodige stress gezorgd. Maar nu heb ik wel de vaardigheid om snel een filmpje te maken en heb ik ook mijn eigen YouTube kanaal! Ik kan nu bovendien snel een quiz in elkaar zetten en ik kan QR-codes maken. Ik ben best wel tevreden!
Dinsdag mag ik de les geven in mijn stageklas en volgende week donderdag in mijn PABO-klas. Ik ben erg benieuwd wat de kinderen en mijn mentor ervan zullen vinden en wat mijn medestudenten en mijn docent ervan zullen vinden!!


Ik houd jullie op de hoogte en houd behalve deze Facebookpagina ook nu mijn YouTubekanaal bij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten