woensdag 15 februari 2017

Chez Remy, eerste les Beeldende Vorming

Gisteren , 14 februari 2017, was onze eerste les Beeldende Vorming. Om in de praktijk het verschil te merken tussen een les Beeldende Vorming en een les knutselen kregen we een opdracht om het mooiste restaurant ter wereld te bouwen.
De opdracht was een toren te bouwen met een van papier gevouwen profiel en een uitstraling van het beste restaurant ter wereld. De opdracht gaf er ook een plaatje van de IJffeltoren bij.  
De eerste pagina van de opdracht betrof ook een mooi verhaal van Remy de rat uit de film Ratatouille die iets wil bereiken en boven iedereen wil uitstijgen. ‘Help jij hem hierbij?’ zo eindigde het verhaal. Dus uitdaging genoeg!


En natuurlijk moet (de uitkomst van) een les in beeld worden gebracht, gecommuniceerd en op gereflecteerd worden en dat ook nog allemaal binnen een (theoretisch) kader. Voor de communicatie gebruik ik mijn facebookpagina https://www.facebook.com/meesterArjanHoogenveen/ waar ik enkele zinnen plus een foto heb geplaatst en een verwijzing naar dit blog. Op mijn YouTubekanaal https://www.youtube.com/channel/UCS6ZHqtkK-qB47kXcOcdB7w heb ik via Flipagram een filmpje geplaatst van alle foto’s. Voor het gehele verslag inclusief theorie, beelden en reflectie gebruik ik dit blog. Op deze manier komen al mijn producties van de lessen Beeldende Vorming de komende weken bij je langs. Zo neem ik je weer een extra stapje mee op mijn weg naar meester zijn!

Het bouwproces startte met het verhaal van Remy de rat en zijn droom en wij gingen daar vorm aan geven. met een restaurant Chez Remy De opdracht hebben we opgepakt dat we de toren trapsgewijs gingen bouwen. Dit omdat de Eiffeltoren ook van breed naar smal loopt. We zijn begonnen met een eerste kubus waar we een kleinere kubus op zouden bouwen en daar weer een kleinere kubus op enzovoort.
In het begin hebben we ingezet op stevigheid. Daarna zijn we doorgegaan met de focus op hoogte.
De samenwerking liep uiteen van samen profielen maken van stroken en een verdeling van taken bij de kubussen maken. Twee van ons waren bezig met de onderste grote kubus terwijl de derde begon met de tweede kubus die erbovenop kwam.


Gelukkig gaat het bij dit soort opdrachten niet (alleen) om het eindproduct maar om de weg ernaartoe, het proces. Het was een mooi project. We hebben heerlijk en dan ook nog eens ’s avonds laat lopen vouwen, lijmen en bouwen met zijn drieën. Taken verdeeld, positief naar elkaar, dus goed samengewerkt.

De les vonden we een goed voorbeeld van Beeldende Vorming. Dit omdat we de ruimte hadden om onze creativiteit in te zetten. We konden keuzes maken binnen een duidelijk kader. Aan het eind van de les bleek ook dat de verschillende groepen allemaal verschillende varianten van de toren hadden gemaakt. Dit is het mooie van Beeldende Vorming. Niet allemaal dezelfde producten die je dan moet vergelijken op, ja op wat eigenlijk en dat degenen met de laagste beoordeling zich, zacht gezegd, niet fijn voelen. Nu was elke toren anders en iedereen zijn verhaal op weg naar de toren ook anders.

Qua basistechnieken kunnen we nog wat verbeteren. Bijvoorbeeld hoe maak je een stevig raamwerk van profielen. Het beheersen van bepaalde technieken vind ik een basisvoorwaarde voor Beeldende Vorming. Het is ook fijn als je niet alleen enthousiast wordt van het proces maar ook van het eindproduct.

Dan de theorie van het driefasen model. Dit is een model hoe je een les Beeldende Vorming opbouwt voor de kinderen. Voor jou als leerkracht zijn er nog twee extra fasen.
Allereerst vooraf de extra leerkrachtfase dat je de opdracht bedenkt.
De eerste leerling fase is het meenemen van de kinderen in de belevingswereld oftewel de receptieve fase. Receptie betekent letterlijk het openstaan voor beelden, inspiratie. Het inspireren van de kinderen. Hieraan voldeed de opdracht door het verhaal over Remy de rat en zijn droom die ook ons inspireerde om een heel mooi restaurant te gaan maken. Voordat met de tweede leerling fase gestart kan worden moet je als leerkracht de spullen voor de kinderen klaar leggen. Vanuit het argument van de ontwikkeling van de motorische vaardigheden laat een leerkracht de kinderen soms bijvoorbeeld zelf de stroken papier knippen. Ik ben het hier niet mee eens. Motoriek ontwikkelen kan ook bij genoeg andere activiteiten op de dag. Bij beeldende vorming wil je ook toekomen aan het creatieve deel en daarmee aan de productiefase. Voordat je met deze fase start leg je de techniek uit en licht je de opdracht toe; oftewel geef je het kader van de opdracht aan. Deze productiefase beslaat het grootste deel van de les omdat hier de kinderen hun creativiteit in kwijt kunnen. Ze mogen nu zelf aan de slag!
De laatste leerling fase is de reflectieve fase. Hierbij kijken we naar de goede aspecten van alle producten.  We blikken terug op het proces en pakken de opdracht er nog eens bij.
Als leerkracht heb je dan nog de laatste leerkrachtfase, de evaluatie. Hoe vond ik de les gaan? Hoe had ik het allemaal gepland en hoe ging het in de praktijk? Wat kan ik voor een volgende keer aanpassen? Wat leer ik hier zelf van?

Dit was hiermee de eerste opdracht Beeldende Vorming. Tot volgende week!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten