vrijdag 10 maart 2017

Movie 'Crash monstervoertuigen'

De vorige les hebben we een monsterachtig voertuig gemaakt. Deze les hebben we, van ons voertuig met een ander voertuig, een stop-motion movie ‘gedraaid’ en ‘geproduceerd’ .
Een wedstrijd met een start, een finish en daar tussendoor een inhaalrace en een crash en dit alles vanuit verschillende camerastandpunten. En oh ja, ook nog een stilstaand object dat ‘langs’ komt.

Nu dan een verslag van deze les en de wedstrijd natuurlijk😊. De vorige les zijn we bezig geweest met het experimentele werkproces. Door uit te proberen, te denken buiten de kaders, door bepaalde materialen te combineren en door te improviseren zijn we tot een monsterachtig voertuig gekomen. Lees hiervoor ook mijn vorige bericht.
We zijn deze les verder gegaan met het ontwerp-werkproces en het (traditioneel) ambachtelijk werkproces. Binnen het ontwerpproces staat het probleem centraal. Het ‘probleem’ was om te komen tot een wedstrijd tussen twee voertuigen waarbij het ging om snelheid. Dit betekende allereerst het bedenken van het script van de film en daarmee het maken van het storyboard.
Hierbij hebben we gekozen voor de zee als setting van het verhaal. Dat vonden we wel passend bij het uiterlijk van onze voertuigen. Verder hebben we nagedacht over wat we in de film wilden laten zien. Zo kwamen we tot een wedstrijd met daarbij een start, een finish, een actie waarbij de voertuigen elkaar proberen in te halen en een crash. Verder hebben we een stilstaand object (een ‘boei’) langs laten komen om de film een extra snelheidseffect mee te geven. Om de wedstrijd nog spannender te maken hebben we op een aantal momenten in de film een 'pauze' ingelast.
Zo hebben we de voertuigen naar de start laten gaan en bij de start hebben we een aantal keer dezelfde opname gemaakt. Dit geeft een gevoel van 'nu gaat het gebeuren!' Verder hebben we de race vanuit verschillende camera-standpunten gefilmd.
Binnen de groep hadden we een taakverdeling afgesproken waarbij twee aan de slag gingen met het storyboard, iemand anders de camera ging uitproberen en de vierde het decor ging opbouwen. In de praktijk merkten we dat we behoefte hadden aan regelmatige afstemming binnen de gehele groep . Dit leidde vaak tot andere ideeën en betere oplossingen. Alles om een ideaal product te maken.
Het derde proces is het ambachtelijk werkproces. Bij ambachtelijke werkprocessen kan je denken aan traditionele ambachten als manden vechten en klompen maken maar ook aan het maken van een hedendaagse stop-motion movie. Eerst hebben we een aantal opnamen gemaakt waar we toch niet helemaal tevreden over waren. Ook omdat we tot nieuwe ideeën/oplossingen kwamen voor de film. Hieruit bleek dat de werkprocessen ontwerpen en ambachtelijk door elkaar kunnen lopen.
Uiteindelijk zijn we gekomen tot een mooie, spannende en snelle film!!! En oh ja, omdat we het niet eens konden we worden over wie de race zou gaan winnen, hebben we maar besloten om de finish te combineren met een crash😊.

Net als de vorige les hebben we ons aan de hand van deze beoordelingsmatrix zelf beoordeeld.
Het was gaaf om zelf een film in elkaar te zetten. Zelf te werken met de verschillende aspecten van een film. Het samenwerken, het doorlopen van alle fases, te werken met (snelheids)effecten.
Het is mooi om te zien dat je uiteindelijk zonder enige voorkennis in twee uur een film kan draaien en in elkaar zetten en kan publiceren (op YouTube)!

Dit gaan we ook eens doen met de kinderen!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten